Kalça artroskopisi – Femoroasetabular sıkışma

Yaşlılarda ciddi bir sağlık problemi doğuran kalça sorunlarının bir çoğunun temeli kalça eklemi mekaniğini bozan sebeplere dayanmaktadır; kalça ekleminde küçük şekil bozukluklarının, kalça eklemi mekaniğini bozarak yıllar içinde artrite yol açtığı gösterilmiştir.

Kalça eklemi, küre şeklindeki uyluk kemiğinin baş kısmı ve içine yerleştiği asetabulum adı verilen yuvadan oluşur. İki kemik arasında yük taşıyan bir eklem kıkırdağı ve dizdeki menisküse benzeyen ve yük taşımada önemli görevleri olan labrum adı verilen bir yapı bulunur.

Gerek uyluk kemiğinin baş tarafının tam küre şeklinde olmaması, gerek asetabulumun normalden daha derin veya dönük olması, belirli hareketler sırasında eklem yüzleri arasında anormal bir sıkışmaya ve  aşırı yüklenmelere sebep olur. Bu yükler önceleri labrumda, sonra da eklem kıkırdağında harabiyete yol açarak kalça ekleminde bozulmanın temellerini atar. Femoroasetabuler sıkışma (FAS) olarak adlandırılan bu hastalık erken tanı sayesinde cerrahi tedavi ile düzeltilebilir ve  sonrasında gelişmesi muhtemel artrit de önlenmiş olur.

FAS’ın en önemli bulgusu yeri çok iyi tanımlanamayan ve fakat kasık ve kalça ekleminin ön bölgesini işaret eden ağrıdır. Hastalar genellikle ağrının yerini iyi tanımlayamaz,  ağrı uyluğun ön yüzü boyunca dize doğru yayılabilir, özellikle çömelme ve sandalyeye oturma esnasında şiddeti artar. Kalça hareketlerinde kısıtlanma ortaya çıkar. Nadir de olsa hareketlerde  bir takılma veya atlama hissi olabilir. Ağrı arttıkça topallama belirgin hale gelebilir. Tipik olarak 30-40 yaşları arasında daha sık görülür, ancak spor yapan bireylerde daha erken yaşlarda bulgular ortaya çıkabilir.

Kalça artroskopisi, ancak özel deneyim sahibi bir ortopedistin elinde  uygulandığında bu hastalığın tanı ve tedavisinde çığır açan bir tedavi metodu olmaktadır. Tedavi edilmeyen olgularda yıllar içinde kıkırdak yapıyı bozacak aşınmalar ortaya çıkar.  Artroskopi ile labrum ve kıkırdak hasarı ileri seviyeye ulaşmadan düzeltilebilir ve eklem kireçlenmesinin önüne geçilebilir; kalça eklemi protezi gibi büyük ve biyolojik olmayan bir tedavi yönteminin önüne geçilmiş olunur. Labrum yırtıklarında, kalça artroskopisi ile yırtık tipi saptanır; dikilebilecek  tipteki yırtıklar dikilirken, ileri yaş hastalardaki dejenaratif yırtıklar ya da küçük ve dikilemeyecek ya da dikilmeyi gerektirmeyen yırtıklar temizlenir.

Kalça artroskopisi ile kıkırdak lezyonları saptanması durumunda kıkırdaktaki hasarın şiddetine göre kıkırdağın hasarlı bölümünün çıkarılması, kemikte küçük delikler açılarak kanlanmanın sağlanması, kök hücre, kıkırdak hücre nakline uygun olgularda uygun örneklerin toplanması sağlanabilir.

Kalça eklemi içi serbest parçaların varlığında ve sinovit durumlarında kalça artroskopisi ile bu serbest kemik kıkırdak parçaların çıkarılması ve kalça ekleminin temizlenmesi mümkündür.

Kalça eklemi artroskopisi için özel ameliyat aletleri ve büyük bir tecrübe gerekmektedir. Diğer eklemlere nazaran kalça eklemi vücudun derininde bulunur ve eklem kapsülünün yoğun yumuşak örtünümü sebebiyle kalça artroskopisi teknik zorluklar taşır.

Hastalar ameliyat sonrasında doktorunun kararı doğrultusunda destek ile ameliyat olan vücut bölgesine yük vermeden ya da yük vererek yürüyebilir Taburculuk sonrası reçete edilen ilaçları kullanması ve ameliyat sonrası 10. ve 21. günlerde poliklinik kontrollerine gelmesi gerekir.