Serebral Palsi nedir? Tedavi yöntemleri nelerdir?

Beyin gelişimi esnasında meydana gelen kalıcı ve fakat ilerleyici olmayan bir hasar sonucu oluşan bir hastalıktır. Bu hasar çeşitli nedenlerle ortaya çıkabilir; anne karnında, doğum sırasında ya da doğum sonrasında (yüksek ateş nedeni ile havale, nöbet geçiren çocuklar ) olabilir. Beyin hasarının kalıcı ve  ilerleyici olmamasına karşın, çocuk büyüdükçe, motor beceriler edinir ve  hareket bozukluğunun şekli değişir.

SP li bir hastanın tedavisinde çok sayıda tıp disiplini rol alır; çocuk hastalıkları uzmanı, gelişim nörolojisi uzmanı, çocuk ortopedisti, fizik tedavi ve rehabilitasyon uzmanı, gerekirse göz, KBB ve Çocuk Nöroşirürjisi uzmanları da bu ekipte yeralır. Bebeklik, çocukluk, ergenlik ve yetişkinlikte sürecek  tedavi ailenin ve tedaviyi sürdüren ekibin sorumluluğu altındadır. Aile her konuda tam bilgi sahibi olmalı ve bu süreci gerçekleştirme konusunda karar vermelidir.
    Tedavi ile amaçlanan SP’li hastanın toplumsal yaşama katılımdır. Okul öncesi dönemde yaşıtları ile oyun oynayabilmeli, okul çağında becerileri yeterli olanlar normal okullara götürülmeli, yetersiz olanlar ise özel eğitim kurumlarında eğitilmelidir.

Tedavinin hiçbir zaman bitmeyecek kısmı da  fizyoterapi ve rehabilitasyondur. Hareket sistemi için cerrahi bir işlem gerektiğinde çocuk ortopedisti devreye girecektir;cerrahi sonrası tedavi bitmeyecek, yeni başlayacaktır. Cerrahi müdahele ile gergin kaslar gevşetilebilir, kalça uyluk, kol gibi kemiklerde meydana gelen şekil bozukulukları düzeltilebilir veya baklofen pompası gibi devemlı tedavi yöntemleri uygulanabilir.

Cerrahi olarak düzeltilen hastada sağlanan iyileşmenin korunması ve nüks etmesinin engellenmesi için gerektiği biçimde yoğun fizyoterapi, rehabilitasyon, cihazların ve diğer tedavi yöntemlerinin sürdürülmesi gereklidir.

SP de tedavi hayat boyu devam edecektir.  Özellikle çocuklukta büyüme dönemi çok kritiktir;  iyi izlenmelidir.